hedendaags
een verdorven scheet
al heeft hij het niet breed
laat zich aan luxe hangen
door reclame vangen
wordt een arme drommel
teleurgesteld aan de bommel
waarom zou ik steeds luisteren
zonder nadenken alles opvolgen
gestaag je zin doen
en niet buiten de lijntjes kleuren,
waarom?
Is er een reden om te geloven
dat je het goed met me meent
en altijd goed voor mij zal doen
dat je je steeds zal inspannen voor mij
en jezelf buiten beschouwing laten
waarom zou ik dat geloven
ben ik zo heilig dat je mij wil behandelen
als een relikwie onaangetast
steeds ongeschonden wil bewonderen
in alle gaafheid
maar zonder gezicht?
Is het dat waard
en is dat correct?
Is dat het leven dat je mij wil aandoen
ach nee, dat je jezelf zal opleggen
ik geloof je niet
Nog even begrijp je welke muziek
Murmelend zing je een favoriet lied mee
Laat de plaat maar draaien, je voelt je goed
Verdwalend in verleden, bijna vergeten tijd
De laatste bocht gepasseerd
Er is geen weg terug
Geen woorden meer om te bespreken
Geen gebaren meer om te verstaan
Bij een verandering in de kamer
trek je de ogen nog eens open
bij een groet, een vraag
brabbel je een onverstaanbaar antwoord
je bent er nog
in een laatste rechte lijn
hoeveel gedachten zal je nog passeren
tot de dood ons scheidt
rondlopen in de straten om niets te zien of te ontwaren
verwonderd dat ik word aangekeken door wie
ik voel de ogen op mijn rug branden maar durf
niet om te draaien want ik begrijp niet hoe
iemand zich in mij kan interesseren nu
in een drukke straat met veel lawaai
zo ver van huis want ik ben op trektocht
waardoor ik helemaal niet kan begrijpen
waarom ik hier bekeken word
gewoon zoals anders weg met de fiets
een rondrit van enkele honderden kilometers
door plaatsen die op kaart en internet zijn verkend
maar nog niet met het blote oog bewonderd werden
loop ik hier nu, fiets aan de hand
maar toch verwonderlijk
want nu ben ik voor het eerst alleen
in een drukke straat met veel lawaai
zo ver van huis want ik ben op trektocht
waardoor ik helemaal niet kan begrijpen
waarom ik hier bekeken word
rondom mij is zoveel ongewoon te zien
mensen met een ander uiterlijk, anders gekleed
minder gehaast slenteren ze voor mij uit
bekijken, blijven rustig keuvelen met veel handgebaar
tussen druk getoeter en massa’s auto’s
houden ze kennissen aan om te beleven
bekijk ik en voel me zo een gehaaste vreemdeling
in een drukke straat met veel lawaai
zo ver van huis want ik ben op trektocht
waardoor ik helemaal niet kan begrijpen
waarom ik hier bekeken word